Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to bezpłatne zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego i
i społecznego rozwoju dziecka.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka może być objęte
każde dziecko od chwili wykrycia
pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki
w szkole. Wsparciem obejmuje się też rodzinę dziecka.
Podstawą do przyjęcia
dziecka na zajęcia WWRDz jest:
- złożenie przez rodzica lub opiekuna prawnego wniosku
do dyrektora placówki
- opinia wydana
przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dotycząca realizacji powyższych
zajęć
Zespół WWRDz stanowią terapeuci
przygotowani do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju
psychoruchowym:
·
mgr Rafał Klinkosz
– pedagog, ologofrenopedagog
·
mgr Marta Nowak – hipoterapeuta, dogoterapeuta,
oligofrenopedagog, terapeuta wczesnego
wspomagania
·
mgr Ewelina Włodarczyk – pedagog specjalny,
terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
·
mgr Ewelina Kaniewska – terapeuta integracji sensorycznej,
pedagog specjalny, logopeda,
·
mgr Joanna Grobelna – terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka, oligofrenopedagog
·
mgr Danuta Walczak – pedagog specjalny
·
mgr Katarzyna Cieślak – surdopedagog, pedagog specjalny
·
mgr Joanna Rychlik – tyflopedagog, oligofrenopedagog
·
mgr Beata Stabrowska – pedagog specjalny
·
mgr
Hanna Szulc – pedagog specjalny
·
mgr
Anna Sadowska – pedagog specjalny, tyflopedagog
·
mgr
Ewelina Różewska – pedagog specjalny
Zakres oddziaływań może być bardzo różny, w zależności
od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Cele terapii obejmują:
·
rozwijanie sfery poznawczej dziecka
·
pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka
·
rozwój mowy i innych sposobów komunikowania się
·
usprawnianie zmysłu wzroku i słuchu
·
stymulację wielozmysłową, integrowanie zmysłów
·
trening umiejętności samoobsługowych i funkcjonowania społecznego
w grupie
·
wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych
niepełnosprawnością
·
rozwijania wiedzy i umiejętności rodziny na temat stosowania różnych
metod i technik w domu (organizacja szkoleń, warsztatów)
Stosowane metody
terapii:
·
terapia logopedyczna
·
terapia psychologiczna
·
terapia pedagogiczna
·
dogoterapia
·
hipoterapia
·
integracja sensoryczna
·
gimnastyka korygująca wady postawy
·
rehabilitacja wzroku (tyflopedagogika)
·
rehabilitacja słuchu (surdopedagogika)
·
terapia komunikacji wspomagającej i alternatywnej
·
arteterapia
·
metoda Knillów
·
metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
·
metoda Dobrego Startu
·
metoda Paula Denisona
·
terapia behawioralna
·
terapia ręki
·
terapia behawioralna
·
masaż Shantala
·
ćwiczenia ogólnorozwojowe stymulujące funkcje poznawcze
·
terapia metodą zabawy
Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonych salach
Ośrodka lub w domach dzieci (w uzasadnionych przypadkach)
"POZNAJĘ, BAWIĘ SIĘ I UCZĘ..."