Urządzenie to jest dużym ekranem projekcyjnym, z
którego obraz jest widoczny dla wszystkich słuchaczy w sali wykładowej lub
uczniów w klasie. Powierzchnia tablicy jest czuła na dotyk, dzięki temu osoba
stojąca przy tablicy ma możliwość obsługiwania komputera, uruchomiania
dowolnych programów. Wygląda to tak, jak byśmy pracowali na bardzo dużym
tablecie. Dodatkowo pozwala, tak jak w przypadku tradycyjnych tablic, na
pisanie, rysowanie.
Korzyściami
ze stosowania tablic interaktywnych w procesie dydaktycznym są:
•
równoległe oddziaływanie na wiele zmysłów
pozwala na szybkie i efektywne przyswajanie wiedzy,
•
lepsze zrozumienie poznawanych problemów i faktów,
•
łatwość operowania obrazem daje
nauczycielom dużą elastyczność w przygotowaniu materiału do zajęć bez
względu na stosowaną metodę nauczania,
•
mapy koncepcyjne, obrazy i grafiki
pomagają wzrokowcom wyrazić i zrozumieć idee,
•
większe zainteresowanie uczniów,
•
wykorzystanie technologii informacyjnej i
komunikacyjnej w procesie nauczania ze wszystkimi jej możliwościami bez
konieczności przechodzenia do pracowni komputerowej,
•
nauczyciel nie jest „schowany” za
komputerem (centralną postacią nie jest maszyna, ale pedagog sterujący
procesem nauczania),
•
wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej
osiągane jest dzięki zastosowaniu tylko jednego komputera z wideoprojektorem i
tablicy interaktywnej,
•
stosowanie ćwiczeń interaktywnych,
•
możliwość wykorzystania w czasie zajęć
dowolnych programów uruchamianych na komputerze (w tym programów edukacyjnych,
a szczególnie multimedialnych).
KONSPEKTY ZAJĘĆ
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV-VIA
Temat: Jak
napisać przepis?
Prowadząca: mgr Katarzyna Cieślak
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Termin: 25.04.2018, 26.04.2018
Cele
wynikające z podstawy programowej:
Kształcenie literackie i kulturowe:
- odczytuje informacje z przepisu, analizuje kompozycję przepisu
(I.2.4)
Tworzenie wypowiedzi:
-stosuje w wypowiedzi pisemnej odpowiednią kompozycję i układ
graficzny zgodny
z wymogami danej formy gatunkowej (w tym wydziela akapity) – przepis
kulinarny (III.1.3)
Metody i
techniki pracy:
-praca z tekstem, metody aktywne, rozmowa
Formy pracy:
jednostkowa, grupowa
Środki
dydaktyczne:
podręcznik „ Między nami” A. Łuczak, A. Murdzek,
K. Krzemieniewska- Kleban do klasy IV, GWO, tablica MAC TECHNOLOGIE, książeczki
z przepisami.
Przebieg
lekcji:
1. Powitanie.
2.Zapoznanie uczniów z tematem lekcji, przedstawienie
celów.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Rozmowa na temat, jak należy zachować się w
kuchni podczas przyrządzania potraw.
5. Praca w grupach- spisanie regulaminu bezpiecznego
przygotowywania potraw.
6. Zapisanie regulaminu na tablicy:
Przygotowując
potrawy pamiętamy o bezpiecznym ich przygotowaniu:
- myjemy ręce,
-dbamy o czystość
przyborów kuchennych,
- korzystając z
urządzeń elektrycznych (mikser, piekarnik, itp.) prosimy o pomoc osoby dorosłe.
7. Odczytanie fragmentów książki kucharskiej dla
dzieci zawartych w podręczniku „ Między nami” A. Łuczak, A. Murdzek, K.
Krzemieniewska- Kleban do klasy IV, GWO.
Wykorzystanie tablicy MAC TECHNOLOGIE do korzystania z
e-podręcznika.
8.Analiza treści i formy podanych przepisów:
- uczniowie wypowiadają się, czego dotyczą
informacje podane w przepisach, wyjaśniają, czemu służą umieszczone w
przepisach rysunki. Powinni dojść do wniosku, że zawarte w przepisach
informacje dotyczą potrzebnych składników,
ich ilości oraz czynności, które należy wykonać po kolei, aby przygotować
potrawy.
9. Zapisanie na tablicy informacji o przepisie:
Przepis to
informacja o tym, z czego i w jaki sposób możemy przyrządzić potrawę.
Przepis zawiera następujące informacje:
- nazwa potrawy,
- czas
przygotowania,
- składniki i
przybory kuchenne potrzebne do jej sporządzenia,
- sposób
przygotowania ( co i w jakiej kolejności należy wykonać).
10. Przeglądanie książeczek z przepisami, szukanie
przepisów z ulubioną potrawą, wymiana informacji na temat przepisów, szaty
graficznej książek z przepisami.
11. Pożegnanie.
Konspekt
lekcji biologii w klasie VII
Lekcja
przeprowadzona z wykorzystaniem tablicy interaktywnej
Budowa i cykl pracy serca.
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń:
- pokazuje i określa położenie
serca w swoim organizmie
- poznaje jego wielkość i
budowę
- poznaje i umie omówić
cykl pracy serca
- wie z czego wynikają
takie parametry pracy serca jak ciśnienie i puls
Umiejętności:
Uczeń:
- przenosi informacje
uzyskane w czasie filmu na karty pracy
- umie odróżnić poszczególne
struktury budowy organu
- wyjaśnia zasadę
automatyzmu pracy serca
- umie zbadać puls swój i
kolegi
- umie mierzyć ciśnienie
krwi ciśnieniomierzem
Postawy:
Uczeń uczy się sumienności i dociekliwości w poznawaniu budowy organów,
sumiennie ogląda film i samodzielnie wykonuje notatki.
Metody:
Pogadanka, oglądanie krótkich
filmików, doświadczalna – badanie tętna i ciśnienia
krwi, wypełnianie kart pracy
Środki dydaktyczne:
Płyta DVD z podręcznika
„Puls życia 2, tablica interaktywna, karty pracy, ciśnieniomierz, podręcznik,
zeszyt ucznia
Przebieg lekcji:
1.
Czynności organizacyjne.
2.
Powtórzenie wiadomości z lekcji
poprzedniej.
Wybrany
uczeń wymienia podczas odpowiedzi przed klasą rodzaje naczyń krwionośnych i
dokładnie charakteryzuje jeden z nich.
Następnie
nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zadanie, które uczeń rozwiązuje
samodzielnie i prezentuje jego rozwiązanie kolegom
z klasy
3.
Faza realizacyjna:
-
nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy
-
nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie co wiedzą o sercu
człowieka:
- zadaje pytanie gdzie jest ono zlokalizowane i burzy mity krążące na
ten
temat pokazując na tablicy 2 minutową animację
- pyta w którym momencie serce podejmuje swoją pracę i włącza krótki
filmik, który potwierdza lub nie odpowiedzi uczniów
- nauczyciel prezentuje filmik przedstawiający budowę serca człowieka,
po którego zakończeniu rozdaje karty pracy uczniom i prosi o ich
uzupełnienie ( w razie konieczności film zostaje zaprezentowany
jeszcze
raz )
- nauczyciel włącza animację prezentującą pracę serca i
omawia
z uczniami cykl pracy serca, który następnie pomaga uczniom
rozsypankę wyrazową
- uczniowie starają się rozwiązać wyświetlane na tablicy
interaktywnej
zadania i sami sprawdzają uzyskane wyniki
- nauczyciel pokazuje uczniom wynik badania EKG i informuje ich,
iż jest to graficzny zapis pracy serca. Następnie wyświetla na tablicy
fragment filmu DVD pokazującego pracę serca człowieka i sam przebieg
badania
- uczniowie oglądają animację dotyczącą badania tętna i ciśnienia
krwi
a następnie
samodzielnie starają się przeprowadzić
takie badania
z wykorzystaniem ciśnieniomierza.
Wybrany uczeń zapisuje uzyskane wyniki i analizuje je.
4.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel
tłumaczy jak ważna jest troska o sprawne funkcjonowanie serca wyrażająca się
odpowiednią dietą, nie używaniem używek i właściwym
trybem życia.
5.
Zadanie domowe
Dokonaj trzech pomiarów tętna ( własnego lub wybranego domownika )
po
dłuższym odpoczynku, po umiarkowanym i intensywnym wysiłku.
Wyniki
pomiarów zapisz w zeszycie przedmiotowym. Przeanalizuj je oraz wyciągnij z
nich wnioski
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV-VIA
Temat: Polscy
poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla.
Prowadząca: mgr Katarzyna Cieślak
Czas: 2 jednostki lekcyjne
Termin: 09.03.2018, 12.03.2018
Cele
wynikające z podstawy programowej:
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich
informacji:
-wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio
(I.1.7.)
-samokształcenie i docieranie do informacji (I.2)
Analiza i interpretacja tekstów kultury:
-nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia,
emocje) (II.1.1)
Metody i
techniki pracy:
-praca z tekstem, prezentacja multimedialna, rozmowa.
Formy pracy:
jednostkowa, grupowa
Środki
dydaktyczne:
- interpretacja głosowa utworów Wisławy
Szymborskiej „ Do własnego wiersza”, „ Kałuża” oraz Czesława Miłosza
„Furtka”, „Ojciec w bibliotece” (płyta CD), piosenka zespołu Maanam z
utworem W. Szymborskiej „ Nic dwa razy”, podręcznik „ Między nami”
A. Łuczak, A. Murdzek do klasy VI, GWO.
Przebieg
lekcji:
1. Powitanie.
2.Zapoznanie uczniów z tematem lekcji, przedstawienie
celów.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Obejrzenie prezentacji przygotowanej przez
nauczyciela- Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla- zapoznanie się z
informacjami na temat Nagrody Nobla oraz nagrodzonych polskich poetów.
5. Wyszukiwanie informacji o twórczości artystów w
Internecie (wykorzystanie tablicy MAC TECHNOLOGIE).
6. Analiza i interpretacja utworów zamieszczonych w
podręczniku:
- odsłuchanie utworów z płyty CD,
- dzielenie się wrażeniami po wysłuchaniu wierszy,
- ustalenie osoby mówiącej w utworze,
- ustalenie adresata wypowiedzi,
- zastanowienie się nad przekazem wiersza,
- omówienie budowy utworu.
7.
Nauczyciel proponuje znalezienie w Internecie wiersza Wisławy Szymborskiej pt.
„Nic dwa razy”, do którego skomponowano muzykę. Odsłuchanie utworu w
wykonaniu zespołu Maanam. Krótka analiza utworu.
8. Zapisanie notatki na tablicy.
9. Pożegnanie.
Prezentacja
do lekcji
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV-VIIA
Temat: Utrwalanie
pisowni wyrazów z „ó”.
Prowadząca: mgr Katarzyna Cieślak
Czas: jednostka lekcyjna (45 min.)
Termin: 08.06.2018r.
Cele wynikające
z podstawy programowej:
Kształcenie językowe:
- uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje
reguły pisowni (II.4)
Metody i techniki
pracy:
- metody aktywne,rozmowa
Formy pracy:
jednostkowa, grupowa
Środki dydaktyczne:
Program „Klik uczy ortografii” ( WSiP), tablica MAC
TECHNOLOGIE, karty pracy.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie.
2.Zapoznanie uczniów z tematem lekcji, przedstawienie
celu.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Przypomnienie zasady ortograficznej dotyczącej „ó”
wymiennego.
Ó
piszemy w wyrazie wtedy, gdy w innym wyrazie podobnym ze względu na
kształt, budowę i znaczenie wymienia się ono na o,e
lub a.
mój-
moje ó:o
siódmy
–siedem
ó:e
wrócić-
wracać ó:a
Ó
piszemy w zakończeniach – ów,- ówka, -ówna, np.:
Głogów, makówka,
Kubiakówna.
5. Rozdanie uczniom kart z zasadą ortograficzną,
wklejenie do zeszytu.
6.Ćwiczenia utrwalające poznaną zasadę ortograficzną-
praca z programem „Klik uczy ortografii”.
7. Podanie zadania domowego- karty pracy.
8. Pożegnanie uczniów.
Scenariusz lekcji z języka angielskiego
Prowadząca:
mgr Magdalena Baszczyńska
Poziom biegłości
językowej: A1
klasa: IV-VIIA
czas trwania
lekcji:1h- 45minut
data:
25.05.2018
Temat lekcji: ” The Animal Kingdom”- skills- rozwijanie umiejętności językowych
Cele lekcji:
Ø
Uczniowie
będą potrafili rozmawiać o zwierzętach
Ø
Uczniowie
będą wiedzieli jak wymawiać słownictwo związane z zwierzętami i królestwem
zwierząt
Ø
Uczniowie
będą potrafili słuchać nagrania ze zwróceniem szczególnej uwagi na
konkretną informacje
Ø
Uczniowie będą rozumieli
słuchany i czytany tekst
Ø
Uczniowie będą potrafili
odpowiedzieć na pytania dotyczące słuchanego/czytanego tekstu
Ø
Uczniowie będą utrwalali
zdobyte wiadomości grając w grę
Ø
Uczniowie będą potrafili dokonać
własnej ewaluacji i określić swoje emocje
Pomoce:
Ø
Tablica multimedialna, oprogramowanie do tablicy multimedialnej
Ø
Pomoce przygotowane przez nauczyciela (lista słówek dla każdego ucznia)
Ø
Flashcards (buźki)
Język
Ø
Sownictwo
„The animal
kingdom”
·
bear-niedźwiedź
§
mammals
- ssaki
§
thick
–gruby
§
fur- futro
§
sharp-
ostre
§
claws-
pazury
§
goose-
gęś
§
geese-
gęsi
§
bird-
ptak
§
feathers-
pióra
§
beak-
dziób
§
peacock-paw
§
donkey-osioł
§
farm
animals-zwierzęta
hodowlane
§
reptiles-
gady
§
lizard-
jaszczurka
§
goats-
kozy
§
owl- sowa
§
wings-
skrzydła
Ø
Zwroty: Let’s have a look at a few animals, Can you describe…?, What is it?,
Let’s read, Let’s listen, Let’s
translate, Let’s play, Do you have a pet?, What’s your (dog) called?, Here
you are, Thank you etc.
Przebieg lekcji:
WARM UP:
(5 min)-lockstep, individual work
·
N
wita sie z U: Hi!/Good morning! How are you? , N sprawdza obecność , U
odpowiadają w języku angielskim (present/ absent)
·
N
powtarza z uczniami słownictwo i zagadnienia z poprzedniej lekcji
U
zgłaszają się i mówią nazwy zwierząt, które pamiętają z poprzednich
lekcji
·
N
zapisuje na tablicy temat lekcji i wyjaśnia cele dzisiejszych zajęć
PRE-READING/LISTENING:(5
min)-lockstep, individual work
·
N
rozdaje U listę słówek, U powtarzają za nauczycielem na głos każdy wyraz w
j. ang, następnie czytają polskie tłumaczenie, N zwraca uwagę na poprawną
wymowę czytanych słów
WHILE-READING/LISTENING-(15- 20 min)- lockstep,
individual work
·
U
oglądają, słuchają, powtarzają i tłumaczą fragmenty video. ( nagranie
video z napisami:
3
części :
Part 1 – Animal Kingdom
·
Po
każdym zdaniu N zatrzymuje nagranie, każdy U ma za zadanie przeczytać jedno
zdanie oraz spróbować przetłumaczyć dany fragment (czytanie i słuchanie ze
zrozumienie)
U
wykorzystują listę słówek jako pomoc w tłumaczenie tekstu
Part 2- More Animals
W
tej części filmiku U poznają
kolejne zwierzęta,
N
zwraca uwagę na grupy zwierząt: mammals( ssaki), reptiles (gady), birds (
ptaki)
U oglądają filmik i
powtarzają nazwy zwierząt, tłumaczą zdania
POST-READING/LISTENING
(15-20min)-lockstep,
individual work, group work
·
U
odpowiadają na pytania związane z treścią
słuchanego i czytanego tekstu
Na
tablicy multimedialnej U widzą 10 zdań, zadaniem U jest określenie czy dane
zdania są prawdziwe(T) czy fałszywe (F)
U
podchodzą do tablicy,czytają na głos zdania i zaznaczają odpowiedzi,
odpowiedni dźwiek sygnalizuje czy udzielona odpowiedź jest poprawna czy błędna..
·
Game: N dzieli klasę na 2 zespoły:
boys (chłopcy), girls(dziewczęta)
i wyjaśnia kolejne zadanie
·
Na
tablicy pojawia się gra (board game), N tłumaczy zasady ( U podchodzi do
tablicy zakręca ruletką, na ruletce znajdują się liczby od 1 do 6, pionek na
tablicy przesuwa się o tyle pól ile
wypadnie na ruletce, w grze występują pola w różnych kolorach: czerwony –
powiedz brakujące słowo, żółty - quiz, niebieski- powiedz co to jest, brązowy-
wracamy na start)
·
U
grają w grę, N czuwa nad przebiegiem gry, w razie potrzeby N wyjaśnia wątpliwości
i wspiera uczniów
·
Na
zakończenie N prosi U aby zamknęli oczy i powiedzieli słówka, które zapamiętali
z dzisiejszej lekcji, U
zgłaszają się i odpowiadają
·
Ewaluacja
zajęć: N pokazuje U 2 buźki J L, N pyta U co one znaczą, U odpowiadają I’m
happy/ I’ sad/ I like it/ I don’t like it.
·
U
przekazują sobie buźkiJ - I’m happy
oraz L - I’m sad. Każdy uczeń wybiera buźkę, która określa jego
nastrój i wrażenia po dzisiejszych zajęciach oraz
na głos wypowiada odpowiednie
zdanie. U, którzy po dzisiejszych zajęciach są szczęśliwi, gdyż zajęcia
się im bardzo podobały I’m happy lub
jeśli ktoś czuję się smutny lub nie spodobały mu się zajęcia identyfikuję
się ze smutną buźką i mówi I’m
sad.
·
Zakończenie
zajęć, podziękowanie, podanie i wyjaśnienie zad.dom, pożegnanie.